Uurwerken

Aan de klokkenmaker wordt pas gedacht als het uurwerk stopt met tikken. Het repareren of restaureren van een uurwerk neemt mede daardoor meestal veel tijd in beslag. Beter is het natuurlijk om, net als bijvoorbeeld bij een auto, regelmatig onderhoud te laten plegen. Voor uurwerken gaan wij uit van een cyclus van 5 jaar. Het regelmatig onderhoud laten plegen aan uw uurwerk voorkomt een groot onderhoud. En dat laatste is niet alleen te doen met de oliepot.

Bij een groot onderhoud halen wij het uurwerk namelijk geheel uit de kast. Daarna demonteren wij dan dat uurwerk vakkundig volledig en reinigen we alle onderdelen. Dit reinigen gebeurt ultrasonisch. Daarna bekijken wij ieder afzonderlijk onderdeel nauwkeurig. We beoordelen de kwaliteit van de veren, de kracht daarvan gaat in de loop der jaren namelijk achteruit. Indien nodig polijsten we de tappen en ankerbekken. We kijken of raderen mogelijk zijn ingelopen;  omdat de loopgaten namelijk ovaal zijn geworden. Als wij dat constateren, zetten wij er op de juiste plaatsen zogenaamde lagerbussen in.



Als wij alle onderdelen hebben beoordeeld en waar nodig hebben hersteld, zetten we het uurwerk weer volledig in elkaar. We stellen het opnieuw af en voorzien alle onderdelen van de juiste oliesoort.
Wij hebben dan intussen natuurlijk ook al de kast en de wijzerplaat gereinigd. Als we het uurwerk met de kast hebben herenigd, controleren wij de klok nog een paar dagen en regelen deze dan verder nauwkeurig af. Na het grote onderhoud leveren wij, indien u dat wenst, uw klok thuis af, zodat u dan weer jarenlang bij de tijd zult blijven, de ‘Baarschotse Tijd’ om precies te zijn.

Uw klok loopt het best op de  ‘Baarschotse Tijd